Kunsteducatie

  • Master
  • Deeltijd
Banner Master Kunsteducatie.jpg

Kunsteducatie

Niveau
master
Vorm
deeltijd
Duur
2 jaar
Taal
Nederlands
Locaties
Groningen
Graad
Master of Arts
Credits
60 ECTS
Startmaanden
Start: februari, september

Ruimte om jouw stem te vinden, te verdiepen en te laten klinken in het kunsteducatieve werkveld.

Over de master Kunsteducatie

Kunsteducatie is overal. In scholen en vakopleidingen, musea en theaters, op straat, online, in het sociale domein en bij mensen thuis. Het is een dynamisch en veelzijdig veld waarin professionals met uiteenlopende achtergronden actief zijn: van docenten tot kunstenaars, van musici tot ontwerpers—beginnend én ervaren.

Elke kunsteducatieve praktijk roept ook eigen vragen op. Wat speelt er in jouw werkveld? Waar geloof jij in? Wat mag volgens jou nooit ontbreken in artistieke of educatieve contexten? En waar is juist te weinig aandacht voor?

Wil je jouw praktijk verdiepen en verbreden met een stevige theoretische en artistieke basis? Dan is deze master jouw volgende stap.

Master kunsteducatie_overzicht_sfeer.jpg

Waarom kiezen voor deze opleiding?

  • Tweejarige deeltijdopleiding
  • 60 EC (30 EC per jaar, studielast 20 uur per week)
  • Wekelijks 1 lesdag op vrijdag bij Academie Minerva in Groningen
  • Mogelijkheid tot 2,5 jarig traject met instroommoment in februari

Verdiep je visie, versterk je rol
Wil jij de waarde en werking van kunsteducatie écht doorgronden? In de Master Kunsteducatie krijg je de ruimte om jouw artistiek-educatieve signatuur te verdiepen en nieuwe werkwijzen te ontwikkelen die passen bij jouw visie en praktijk. Je leert je te positioneren binnen actuele kunsteducatieve thema’s, je onderzoekt jouw rol als professional en ontwikkelt een stevig fundament om die rol bewust en overtuigend in te zetten.

Tijdens het programma:

  • Is er volop ruimte voor reflectie, uitwisseling en verbinding.
  • Bestudeer je actuele theorieën en volg je inspirerende colleges
  • Experimenteer je tijdens creatieve LAB-dagen met nieuwe vormen van kunsteducatie en verdiep je je artistieke signatuur
  • Werk je aan je eigen vraagstukken en kunstpedagogische visie in onderzoek- en schrijfateliers
  • Leer je van en met medestudenten in een hechte Community of Learners
  • Bezoek je artistieke en educatieve praktijken tijdens de internationale excursie
  • Laat je je inspireren door nieuwe ontwikkelingen en dompel je je onder in (noordelijke) relevante netwerken
  • Positioneer je je ten aanzien van maatschappelijke contexten en kunsteducatieve thema’s in onderzoeks- en veranderateliers
  • Presenteer je jouw aangescherpte positionering aan het werkveld tijdens het netwerkevenement Reuring

Community of Learners

In de Master Kunsteducatie werk je binnen een Community of Learners (COL) waarin dialoog en uitwisseling centraal staan. Je onderzoekt diverse artistiek-educatieve praktijken en de bijbehorende professionaliseringsvragen. Door theorie en praktijk met elkaar te verbinden, ontwikkel je een breed en verdiepend perspectief op jouw leervraag.

Met veel aandacht voor persoonlijke, professionele én maatschappelijke vorming, leer je kunsteducatie in de volle breedte te versterken en jouw stem daarin krachtig te laten klinken.

Over deze studie

De Master Kunsteducatie leidt je op tot een professional die het verschil maakt in het brede werkveld van kunsteducatie. Kunstervaringen openen nieuwe perspectieven en nodigen uit tot het verkennen van het onbekende. Ze stimuleren experiment, verwondering én het durven falen. Deze interdisciplinaire master daagt je uit om jouw visie aan te scherpen en te onderbouwen. Je onderzoekt de waarde en werking van kunsteducatie binnen diverse beroepspraktijken en ontwikkelt een stevig fundament voor jouw rol als kunsteducatiefprofessional

Studieprogramma

In de Master Kunsteducatie benader je kunsteducatieve thema’s vanuit verschillende perspectieven: die van de kunstenaar, educator en onderzoeker. Je experimenteert met deze perspectieven en geeft er een persoonlijke én omgevingsgerichte invulling aan.

Dit ga je doen

Het onderwijs is vormgegeven aan de hand van verschillende modules van 5 of 10 EC. Hierin wordt integraal gewerkt aan de drie landelijke leeruitkomstgebieden: het artistiek-educatieve handelen, omgevingsgericht handelen en onderzoekend handelen.

Jaar 1 (30 EC): 
In het eerste jaar staat het artistiek-educatief handelen centraal. In semester 1 werk je vanuit het perspectief van de kunstenaar, in semester 2 vanuit dat van de educator. Je onderzoekt hoe deze rollen elkaar versterken en vormgeven binnen jouw praktijk. Daarnaast start je met praktijkgericht onderzoek en oriënteer je je op nieuwe netwerken en veranderperspectieven die relevant zijn voor jouw professionele ontwikkeling.

Opdrachten in jaar 1:

  • Artistiek onderzoeksdossier (artistieke experimenten & essay)
  • Kunsteducatief dossier (kunsteducatieve ontwerpen & kunstpedagogische visie)
  • Oefeningen in onderzoeksvaardigheden (dataverzameling en -analyse)
  • Profileringsruimte (1e of 2e jaar)
  • Leerbiografieën

Jaar 2 (30 EC): 
In het tweede jaar blijft het artistiek-educatieve handelen centraal staan, maar verschuift de focus naar het perspectief van de onderzoeker en de omgevingsgerichte professional. Je neemt een persoonlijke positie in ten aanzien van urgente maatschappelijke thema’s die invloed hebben op kunsteducatieve praktijken. Je onderzoekt deze thema’s, communiceert erover met peers in (inter)nationale en noordelijke netwerken, en onderbouwt je visie vanuit een veranderkundig perspectief. Zo ontwikkel je een stevig fundament om kunsteducatie betekenisvol te verbinden met de wereld om je heen.

Opdrachten in jaar 2:

  • Onderzoeksdossier (position paper & onderzoek)
  • Netwerken & veranderperspectieven (internationale excursie, N&N sessies en werkveldevenement Reuring)
  • Profileringsruimte (1e of 2e jaar)
  • Masterbiografie

Lesdagen – Theorie, praktijk en dialoog in balans

De lesdagen binnen de Master Kunsteducatie zijn rijk en afwisselend. Je werkt in een leeromgeving die uitnodigt tot experiment, reflectie en samenwerking.

Wat we doen:

  • Startdag op Schiermonnikoog – een inspirerende gezamenlijke aftrap van het lesjaar in de natuur
  • Hoor- en werkcolleges – verdieping van thema’s en bespreking van (kunst)theoretische of (kunst)pedagogische kernteksten en praktijken
  • Schrijfateliers – (creatieve) schrijfoefeningen, argumentatieleer en bronverwijzing
  • LAB-dagen – artistieke en pedagogische experimenten rond eigen leervragen en visieontwikkeling
  • Noordelijke netwerken & nieuwe ontwikkelingen – werkbezoeken en inspiratiesessies in en door het werkveld
  • Onderzoeksateliers – introductie van artistieke, ontwerpende en kwalitatieve onderzoeksvaardigheden, inclusief dataverzameling en -analyse
  • Veranderateliers – workshops met inzichten uit de veranderkunde, zoals krachtenveldanalyse en systeemverandering.
  • Presentatietraining – werken aan overtuigende en verbeeldingsrijke presentatievaardigheden
  • COL-bijeenkomsten – kennisdeling, peer feedback en collegiale dialoog binnen de Community of Learners
  • Excursies – internationaal en nationaal
  • Individuele begeleiding – persoonlijke feedback- en coachgesprekken op maat

Na je afstuderen

Na je afstuderen heb je de graad Master of Education en

  • Ben je in staat om je gefundeerd te positioneren ten aanzien van een of meerdere kunsteducatieve thema’s en vraagstukken en deze positionering uit te dragen
  • Ben je in staat een voortrekkersrol te spelen bij de ontwikkeling van een interdisciplinair curriculum en kunsteducatief (onderwijs)beleid met gebruikmaking van innovatieve pedagogisch-didactische inzichten.
  • Ben je in staat om een kunsteducatieve opdracht of project tot stand te brengen in de rol van coach, facilitator of manager.
  • Ben je in staat om als intermediair onderwijs- en kunstinstellingen in het binnen- en buitenschoolse werkveld met elkaar te verbinden en nieuwe vormen van samenwerking tussen kunst, educatie en verschillende participanten te initiëren.

Docenten

Het onderwijs wordt vormgegeven door een klein team van zeer betrokken kerndocenten, begeleiders en studiecoaches. Daarnaast zetten wij de kennis en expertise van de lectoren en onderzoekers van het Hanze Kenniscentrum Kunst & Samenleving in en wij betrekken geregeld gastdocenten van Academie Minerva, het Prins Claus Conservatorium en vele andere opleidingen, lectoraten, universiteiten en praktijken.

Toelatingseisen

Aan de Master Kunsteducatie nemen professionals deel met uiteenlopende achtergronden in kunst en educatie. Om tot een goede match te komen, vragen we je altijd deel te nemen aan een intake- of matchingsgesprek. Samen bekijken we of jij en de opleiding goed bij elkaar passen en geven we je een studieadvies op maat.

Toelatingseisen

  • Een afgeronde bacheloropleiding, bij voorkeur in de kunsten en/of de educatie, óf aantoonbare competenties via eerdere opleidingen en/of werkervaring
  • Toegang tot een actieve kunsteducatieve praktijk of minimaal twee jaar praktijkervaring in een kunsteducatieve context
  • Heb je wel een bachelor en praktijkervaring, maar buiten het domein van kunst en/of de educatie? Dan vragen we je een aanvullend portfolio aan te leveren

Twijfel je over je toelaatbaarheid?

Mail ons je via [email protected]. Stuur je cv mee, dan plannen we graag een adviesgesprek met je in.

Aanmelden intakegesprek

Stuur een mail met je cv naar [email protected]. Je ontvangt formulieren en we vragen je om kort jouw visie op kunsteducatie te beschrijven. Eventueel vragen we je een aanvullend portfolio mee te nemen.

Bekijk hier de subsidie mogelijkheden

Contact