In semester 2 van het eerste jaar ontwikkel je jouw eigen kunstpedagogische visie. Je bestudeert actuele pedagogische theorieën, analyseert kunsteducatieve praktijken en experimenteert met (her)ontwerpen voor nieuwe contexten. Een kleine casestudy van een zelfgekozen praktijk ondersteunt het ontwerpproces. Zo bouw je aan een samenhangend kunsteducatief dossier waarin je pedagogische visie, educatief ontwerp en artistieke signatuur met elkaar verbonden raken.
Thematische blokken
Het onderwijs is opgebouwd rond drie thematische blokken:
- Waarneming & ervaring – het ervaringsgerichte perspectief op kunsteducatie
- Dialoog & participatie – een dialogisch en maatschappelijk perspectief
- Polyfonie & ecologie – verbindingen tussen domeinen, disciplines en culturen
De creatieve LAB-dagen draaien in dit semester om het uitvoeren van kunstpedagogische experimenten en jouw eigen professionaliseringsvraag. Dit draagt bij aan het verhelderen van jouw pedagogische visie en bij de ontwikkeling van een kunsteducatief ontwerp.