Community of Learners (COL) & leerbiografie

MKE_Community_of_learners.jpg

Community of Learners (COL)

Tijdens de Master Kunsteducatie vorm je samen met de studiecoaches en medestudenten een interdisciplinaire leergemeenschap waarin professionaliseringsvragen elkaar aanscherpen. In de COL-bijeenkomsten (Community of Learners) draait het om kennisdeling, multiperspectiviteit, kritische dialoog en collegiaal advies. Je ontwikkelt hier de discipline-overstijgende professionaliteit waar de maatschappij om vraagt. De dialoog die hier ontstaat, leidt vaak tot duurzame netwerken tussen alumni, de opleiding, noordelijke kenniscentra en instellingen — ook lang na het afstuderen.

Je wisselt leervragen en ervaringen uit die voortkomen uit je opleiding en praktijkopdrachten. Kunstpedagogische visievorming en je artistieke signatuur zijn daarbij regelmatig onderwerp van gesprek en werkvorm. COL-begeleiders zetten intervisie en collegiale consultatie in om de uitwisseling te ondersteunen, en studenten geven als peers actief feedback aan elkaar.

De COL bereidt je bovendien voor op werkschouwen en op het netwerkevenement Reuring.

Leerbiografieën & masterbiografie
Tijdens de opleiding stel je twee leerbiografieën en een masterbiografie samen waarin je reflecteert op je artistiek-educatieve handelen. Je verbindt dit met je omgevingsgerichte en onderzoekende houding, waardoor je inzicht krijgt in hoe jouw praktijk zich ontwikkelt binnen bredere maatschappelijke en educatieve contexten.

De COL-bijeenkomsten en je studiecoach leveren waardevolle input voor deze leerbiografieën. Via dialoog, feedback en begeleiding scherpen zij je reflecties aan en helpen ze je om je ontwikkeling als kunsteducatief professional bewust te verwoorden en te documenteren.