Masterwerkplaats cultuurpedagogiek en kunsteducatieve praktijken (15 EC)
In deze masterwerkplaats ontwikkel je je eigen kunstpedagogische visie. Je bestudeert en bespreekt actuele pedagogische theorie en analyseert kunsteducatieve praktijken. Je experimenteert met kunsteducatieve (her)ontwerp(en) voor nieuwe contexten. Een kleine casestudyopdracht waarin je een zelfgekozen praktijk onderzoekt ondersteunt het ontwerpen. Op deze manier bouw je aan een samenhangend kunsteducatief dossier waarin je pedagogische visie, je educatief ontwerp en je artistieke signatuur met elkaar verbonden raken. De masterwerkplaats wordt afgerond met een werkschouw ‘Nieuwe Oogst’ waarin je je kunstpedagogische visie en kunsteducatieve ontwerp op verbeeldingsrijke wijze presenteert en met een leerbiografie waarin je verslag doet van je gehele professionele en visieontwikkeling.
Het onderwijs is vormgegeven in drie thematische blokken. In het eerste blok ‘Waarneming & ervaring’ staat het ervaringsgerichte perspectief op kunsteducatie centraal. In het tweede blok ‘Dialoog & participatie’ schuift de aandacht naar een dialogisch en maatschappelijk perspectief. In het derde blok ‘Polyfonie & ecologie’ worden verbindingen gelegd tussen verschillende domeinen, disciplines en culturen.
De lesdagen bestaan uit:
- Hoor- en werkcolleges waarin kunstpedagogische kernteksten worden besproken en kunsteducatieve praktijken worden geanalyseerd
- Schrijfateliers waarin (creatieve) schrijfoefeningen worden gedaan rond het thema
- LAB-dagen waarin pedagogiek, praktijk, eigen leervragen en visieontwikkeling bij elkaar komen in zelf ontworpen en gezamenlijk uitgevoerde experimenten
- Onderzoeksateliers waarin casestudy onderzoek en kwalitatieve dataverzameling worden geïntroduceerd
- Training van presentatievaardigheden
- COL-bijeenkomsten voor kennisdeling, bespreking opdrachten, peer feedback en collegiale dialoog
- Individuele feedback- en begeleidingsgesprekken