Educatie op straat
Waar leren begint en voor wie het bedoeld is, blijft een vraag die zich moeilijk laat loskoppelen van de structuren waarin educatie is georganiseerd. Binnen de kaders van academische instellingen lijkt leren nog altijd, in zekere zin, een privilege. We spreken over inclusiviteit en gelijke kansen, maar de vraag blijft in hoeverre deze idealen daadwerkelijk worden waargemaakt binnen het bestaande systeem.
Een directe confrontatie met dat systeem ligt voor de hand en is soms verleidelijk, maar er is ook een andere benadering mogelijk. Namelijk kijken naar een plek waar mensen zich al bevinden, waar geen inschrijfformulieren nodig zijn en waar de drempels relatief laag liggen, behalve misschien voor het verkeer. De straat.
In die context ontstaat de vraag of openbare kunst, en in het bijzonder interactieve openbare kunst, kan functioneren als een beginpunt van leren. Niet als een vast omlijnd traject, maar als een eerste stap. Een moment dat iemand even stil laat staan, iets laat uitproberen en misschien denkt: wat gebeurt hier eigenlijk?
Wees welkom om hier zelf een antwoord op te vinden tijdens de Graduation show van MKE.