Soraya T.

  • Afstudeerwerk

Wie ben ik?

In mijn werk onderzoek ik vanuit mijn persoonlijke ervaringen hoe identiteit wordt gevormd. Identiteit zie ik als iets dat voortdurend in beweging is. Iets wat ontstaat in relatie tot anderen, tot het verleden, tot het lichaam en tot de wereld waarin we leven. 

Binnen mijn onderzoek speelt intersectionaliteit een belangrijke rol. Het helpt mij begrijpen dat ervaringen niet altijd los van elkaar bestaan, maar elkaar kruisen, versterken en beïnvloeden. Thema’s als mentale gezondheid, neurodiversiteit, vrouw zijn en racisme zijn in mijn verhaal geen aparte onderdelen van wie ik ben. Ze raken elkaar voortdurend. Samen vormen ze hoe ik mezelf zie, hoe ik me gedraag, welke ruimte ik inneem en hoe ik mij verhoud tot de wereld om mij heen.

Mijn boek Wie ben ik? is ontstaan vanuit de behoefte om taal en beeld te geven aan ervaringen die lang moeilijk te benoemen waren. Ik schrijf vanuit mijn eigen verhaal en verbind dit met theorie, poëzie, schilderwerk en reflectie. Met mijn werk wil ik ruimte maken voor onderwerpen die vaak ongemakkelijk, kwetsbaar of moeilijk bespreekbaar zijn. Schrijven en maken zijn voor mij manieren om ervaringen te onderzoeken, te ordenen en een plek te geven. Daarnaast wil ik anderen uitnodigen om stil te staan bij het eigen verhaal, opzoek naar verbinding, herkenning en dialoog.