De OffCourses vormen een belangrijk onderdeel van het curriculum in het tweede en derde jaar. Je gaat samen met andere studenten in groepen werken aan interdisciplinaire projecten, waarbij maken, denken en delen centraal staan. Docenten dagen je uit om experimentele en artistieke antwoorden te bedenken op vraagstukken uit hun eigen praktijk. Veel van deze projecten zijn verbonden met een specifieke plek.
Experimenteel leren door maken geeft de groepen innovatieve expertise in een breed gebied, bijvoorbeeld in onderzoek naar materialiteit en lichamelijkheid, technologie in relatie tot duurzaamheid of kunst en kunstpraktijken in een sociale, omgevings- of interculturele context. In deze gezamenlijke projecten wordt het artistieke maken (medium of discipline gedreven) gecombineerd met onderzoek (artistiek of vormgevingsonderzoek) en/of met delen (in de breedste zin van het woord).
Mooie voorbeelden van ideeën die zijn uitgewerkt zijn performances die speels contact zoeken met het publiek, animaties waarmee universitaire studenten kennismaken met de ideeën van filosofen en nieuwe (fotografische) blikken op het leven in een verpleeghuis. Studenten en docenten werken tijdens de OffCourses vaak nauw samen met het Kenniscentrum Kunst & Samenleving en Minerva in Context.